Cântărețele și cinematograful - Cântecul
unei zâne cinematografice
Autor:
Andreea CHIRIAC HENTEA
"(...) Margareta Pâslaru a fost cântăreața
cea mai răsfățată de cinema. După ce, în 1964, însusi Liviu Ciulei o
distribuise în rolul lui Polly Peachum din Opera de trei parale și
fusese considerată revelația unui spectacol antologic, a avut trei melodii de
success (“Marea mea iubire”, “Și tu îmi placi”, “Unde ești?”) și o interpretare
apreciată în coproducția Tunelul, care i-a adus diploma de debut în
cinematografie, la Festivalul Național al Filmului “Pelicanul de Aur”, de la
Mamaia. Tot ea a fost și protagonist a două filme cenzurate aiuritor. În
primul, Un film cu o fată fermecatoare, Margareta, pentru care fusese
conceput rolul, a fost cuceritoare. Filmul a rulat însă mai puțin de două
săptămâni, după care a fost scos de pe ecrane, nu din cauza cenzurii, ci a
cronicilor “devastatoare”. Așa cum scrie Cristian Tudor Popescu în cartea sa Filmul
surd în România mută, “a fost poate cel mai pe nedrept interzis film
românesc”. Al doilea film, Împușcături pe portativ, în care Margareta
cantă nevinovatul “Rața”, primul twist ajuns la noi, a stârnit, și el, reacții
indignate. Așa cum aflăm tot din cartea de mai sus, în cadrul uneia dintre
celebrele ședințe ale CC al PCR din 1968, dedicate cinematografiei, un tovaraș
a intervenit drastic: “Filmul Împușcături pe portativ îsi propune să
lanseze pe scara mondială un dans “rața”, ca și cum acesta ar fi un mesaj
păsăresc al dansului din România. Aceasta face un prost serviciu țării și
folclorului, contrazicând sensul nobil și poetic al dansului și muzicii de
inspirație națională”. Margareta Pâslaru a mai apărut în Gloria nu cantă,
într-un rol episodic pe care l-a adorat pentru ironia lui – o frizeriță care îi
dădea replici inepte personajului interpretat de Toma Caragiu. A cântat melodia
lui Ion Cristinoiu “Pe marea neagră” (numită în original “Mediterana”) în B.D.
la munte și la mare și “Melodii, melodii” in filmul omonim, încercând și
rolul episodic al unei țărănci în filmul Clipa. Însă rolurile pentru
care va rămâne în memoria publicului sunt cele din filmele Veronica și Veronica
se întoarce, în care a fost Zâna cea buna, Educatoarea și Împărăteasa
furnicilor (cine nu își amintește “Cântecul trăistuței” …). După 1981, când a
plecat din țară, orice referire la ea a fost strict interzisă, “Veronicile” nu
au mai fost difuzate, iar numele i-a fost tăiat până și de pe genericul
serialului de animație Mihaela, a cărui muzica o compusese... (...)".
Sursa: DILEMA VECHE Anul XI nr. 530 10-16
aprilie 2014
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.